Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /libraries/cms/application/cms.php on line 464
Pierwiastki życia - JOD

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /templates/kopalnia/functions.php on line 174

 

Jod w organiźmie ludzkim odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie tarczycy, działa wspierająco w utrzymaniu zdrowych zębów, skóry czy też paznokci i włosów. Wzmacnia układ odpornościowy oraz ułatwia usuwanie wielu toksyn z organizmu, pozytywnie wpływa na procesy spalania tłuszczu, obniża poziom apetytu na słodycze.

Źródła jodu
Jod, przede wszystkim, występuje w zwierzętach oraz roślinach morskich. Ryby morskie, skorupiaki czy też ostrygi, algach oraz innych "chwastach" morskich. Występuje również w nierafinowanej soli morskiej (ta współczesna niestety pochodzi z mórz zanieczyszczonych produktami współpczesnej cywilizacji) oraz w soli powstałej z mórz i oceanów sprzed setek milionów lat - soli kamiennej. Taka właśnie jest sól kłodawska. Powstała z odparowania mórz i oceanów sprzed 200-250 mln lat.

Brak jodu w naszej diecie powoduje szereg problemów. Z powodu niedoboru jodu w diecie ludzie mają poważne problemy zdrowotne takie jak: wole , niedoczynność gruczołu tarczycy, opóźnienie umysłowe czy też kretynizm. Ludzie cierpią na wiele chorób fizycznych, neurologicznych, umysłowych, immunologicznych a także reprodukcyjnych. Niedobór jodu jest szczególnie niebezpieczny dla kobiet.
Przez wahania poziomu hormonów mają one podwyzszoną skłonność do chorób autoimmunologicznych. Nadczynność tarczycy występuje u kobiet znacznie częściej niż u mężczyzn.

Sól jodowana czy niejodowana?

Sól kamienna kłodawska w swoim naturalnym składzie chemicznym zawiera śladowe ilości jodu.
W związku z powyższym taka sól określana jest jako sól niejodowana.
Zgodnie z aktualnym prawodawstwem, aby sól nazwać jodowaną musi ona zawierać 30 +/- 10 mg/kg jodku potasu lub 39 +/- 13 mg/kg jodanu potasu.
Odpowiedź jest, jak to zazwyczaj bywa, bardzo prosta. Wszystkiego z umiarem.
Naszym zdaniem do przygotowywania potraw, do gotowania czy też konserwacji kiszonek (ogórki i kapusta) można używać soli niejodowanej. Natomiast do przygotowania dań bezpośrednio spożywanych (kanapki, surówki i in.) można używać soli jodowanej.

Obydwa typy soli znajdziecie w naszej ofercie.