Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /libraries/cms/application/cms.php on line 464
Pierwiastki życia - POTAS
logo mobilne logo mobilne

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /templates/kopalnia/functions.php on line 174

 

 

Potas jest jednym z najważniejszych makroelementów. Posiada on istotny wpływ na wiele procesów zachodzących w organizmie. Zarówno jego niedobór, jak i jego nadmiar może być groźny dla zdrowia i życia.
Działanie potasu na organizm:
- kontroluje objętość płynów,
- odgrywa szczególną rolę w utrzymaniu gospodarki wodnej,
- reguluje pH komórkowe, zapewniając zachowanie równowagi kwasowo-zasadowej.
- ma ogromne znaczenie w procesie prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego i mięśniowego.
- wraz z jonami sodu i chloru tworzy odpowiednie stężenia po obu stronach błony komórkowej,
- wpływa na przewodzenie impulsów nerwowych i pracę mięśni, w tym również mięśnia sercowego,
Potasu nie może zabraknąć w diecie osób aktywnie uprawiających sport, ponieważ wpływa on korzystnie na zasoby glikogenu, związku, który jest „paliwem” dla pracujących mięśni.
- odpowiedni poziom potasu w organizmie obniża wartość ciśnienia tętniczego a także ogranicza produkcję wolnych rodników, zmniejszając ryzyko udaru mózgu. Osoby z nadciśnieniem, niewydolnością serca, cukrzycą, zaburzeniami rytmu serca oraz zagrożone udarem mózgu powinny szczególnie dbać o odpowiedni poziom tego makroelementu w organizmie.
- nie dopuszcza do powstawania kamieni nerkowych - wzrost jego spożycia obniża wydalanie wapnia z organizmu. 

Źródła potasu w diecie:

- owoce suszone: morele, rodzynki, banany, pomarańcze, kiwi czy też figi,

- orzechy,

- awokado,

- kasze,

- płatki zbożowe,

- otręby,

- warzywa (pomidory, fasola, groch, brokuły),

- kakao,

- czekolada,

- ryby.

 

 

 

Jakie jest zapotrzebowanie organizmu ludzkiego na potas?

Dobowe zapotrzebowanie na potas osoby dorosłej wynosi 4700 mg.
W jaki sposób dostarczyć organizmowi odpowiednią ilość tego pierwiastka?
Oczywiście odpowiednio zbilansowaną dietą.

 

Czy sól kłodawska zawiera potas? Czy można jej używać do jego uzupełniania?

Na obydwa pytania odpowiedź brzmi: tak.
Stanowi on od 0,0089% do 0,025% składu soli kamiennej z Kłodawy.

 

Sól kłodawska zawiera domieszki składników niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu ludzkiego. Obecne w niej są przede wszystkim makroelementy: wapń, magnez, sód, chlor, potas oraz główne mikroelementy: żelazo, jod, chrom, selen, miedź, cynk, mangan. Powstały w wyniku wytrącania z wody morskiej lub krystalizacji w osadzie z pierwotnych wód złożowych. Procesy te zachodziły ok. 257-252 milionów lat temu, a sole kłodawskie zostały odizolowane od wpływów zewnętrznych i kontaminacji aż do czasu obecnej eksploatacji.